Слухачі Малої Дипломатичної Академії вивчали природу конфліктів та методи їх мирного вирішення

Слухачі Малої Дипломатичної Академії взяли участь у лекції «Конфлікти та методи їх вирішення», яку провела Тетяна Харьківська, менеджерка соціальної сфери та консультантка національних гарячих ліній громадської організації Ла Страда-Україна/La Strada-Ukraine. Для молоді це була нагода подивитися на конфлікти ширше, і побачити їх не як проблему, а як природну частину взаємодії, яку можна зрозуміти, передбачити й конструктивно врегулювати.

Лекторка запропонувала слухачам почати з власних асоціацій стосовно теми конфліктів. Опитування у режимі реального часу через QR-код показало: найбільш поширеною відповіддю стало слово «суперечка». Під час обговорення слухачі Малої Дипломатичної Академії згадали навіть таблицю емоцій Хокінза, чим приємно здивували лекторку. Це дозволило вивести дискусію на новий рівень розуміння поняття конфлікту, що він може бути як відкритим, так і прихованим, горизонтальним або вертикальним, а також насильницьким чи ненасильницьким. Майбутні дипломати навіть сформулювали власне визначення: якщо є розбіжності в поглядах, але зберігається повага – це не конфлікт, а дискусія.

Далі говорили про те, що стоїть за кожним конфліктом: ставлення, поведінка та сама суперечність, які утворюють основу будь-якого протистояння. Слухачі дізналися, що передконфліктна ситуація часто починається з непорозумінь, які переходять у перший інцидент, потім можуть посилюватися або, навпаки, згасати, в залежності від того, чи готові сторони почути одна одну. За кожною дією людини є мотив або потреба, і розуміння цих мотивів допомагає уникнути ескалації.

Розібрали питання мирного врегулювання конфліктних ситуацій. Обговорили, що конструктивний конфлікт – це той, у якому сторони разом шукають розв’язання, і що для цього потрібно вміти слухати й не перебивати, формулювати власні думки спокійно, контролювати емоції, думати про наслідки, бути проактивними й намагатися зрозуміти іншу сторону. Слухачі отримали роздруковані матеріали, які допомагають орієнтуватися в основних стратегіях поведінки під час конфлікту, включно з конкуренцією, пристосуванням, ухилянням, компромісом і співпрацею.

Особливо зацікавив молодь блок про медіацію, адже це дієвий спосіб вирішення суперечок за допомогою нейтральної третьої сторони. Діти побачили, що медіатор не «вирішує» замість сторін, а створює умови, у яких обидва учасники можуть знайти спільне рішення, і що це часто виявляється ефективнішим за спроби «виграти» конфлікт силою чи тиском.

Лекція була побудована дуже інтерактивно, що допомогло засвоєнню інформації. Слухачі МДА розбирали уявні кейси, пропонували свої варіанти рішень, сперечалися, аргументували, шукали оптимальні підходи. Пані Тетяна також поділилася історіями з національної гарячої лінії, які показали, наскільки різною може бути природа конфліктів у реальному житті. Дискусії в аудиторії хоч і були палкими, але залишалися конструктивними, що само по собі стало чудовим прикладом ефективної неконфліктної комунікації.

Лекторка наголосила на важливому висновку: “Не всі конфлікти потрібно розв’язувати негайно, і не кожен конфлікт можна завершити миттєво, адже головне – це не допустити ескалації та насильства”. Для майбутніх дипломатів ця зустріч стала нагодою зрозуміти, що конфлікт – це не лише виклик, а й можливість навчитися чути, взаємодіяти, домовлятися та зберігати гідність у спілкуванні. Саме такі заняття формують майбутніх дипломатів, які вміють бачити глибше й діяти мудріше у складних ситуаціях.

Керівниця проєктного офісу КПДЮ Рита Сергіївна підкреслила: “Конспекти цієї лекції ще не раз знадобляться слухачам у навчанні та житті. Адже дипломатія починається з уміння вести діалог, чути іншу сторону, знаходити спільні рішення й діяти відповідально. Саме такі знання формують у дітей фундамент для майбутньої роботи на благо України у світі”.